7. jul, 2020

Brännässlan är inte bara ett ogräs,nej det är faktiskt en nyttoväxt, både i köket och i husapoteket

 

Hej jag heter LIA och är agent nr 68
 
Idag vill jag berätta för dig om en av naturens  nyttoväxter, brännässlan. 
 
Hela plantan kan användas, de bör plockas i fint väder, gärna när solen strålar fint och står som högst på himlen, eftersom det är då som växten är som bäst, när det regnar och är mulet, drar rötterna till sig näringen. 
Plocka små skott som växer på ängar, i rabatter och i diken, men undvik att plocka växterna som växer vid ladugårdar och i gödselhögar, eftersom nässlorna lagrar nitriter, som är skadliga för oss människor. 
Toppskotten kan klippas av fram till dess att nässlan börjar blomma. Blommor och frön kan man samla när dom kommer. Om man klipper ner stjälkarna så kan man få nya skott hela säsongen och man kan skörda dom ändå tills det blir frost. 
Nässlan smakar grönt och örtigt, jord och mineraler och passar i alla recept där man annars använder grönkål, spenat eller mangold.  
Den kan användas i soppa, smoothies, grön juice, desserter, drinkar mm och den kan lagas till på olika sätt, stekas, ångas, förvällas, gräddstuvas mm. 
Torkade nässlor kan malas till pulver och användas till musli eller i bröd. Lika delar nyponskalsmjöl (kan köpas, om man inte gör det själv), det blir en näringsrik mix att blanda ner i smoothies eller strö över yoghurt. 
 
Torka eller frys in skott, eller förväll nässlorna och mixa dom till puré och frys in. Frön kan torkas, man kan mortla och mixa frön och nässlor till pulver. 
Nässlorna är inte bara användbara i köket, dom kan användas i husapoteket också. Dom är urindrivande, blodbildande, antiinflammatoriska och stärker immunförsvaret, hår och naglar. 
Nässelinfusion används som en renande dryck, eftersom den stimulerar njurarna. Infusion på färska eller torkade blad kan användas dagligen vid järnbrist, infektioner, hudproblem och för att stärka immunförsvaret, eller vid klimakteriebesvär. 
En tesked nässelpulver ger dagsbehovet av C-vitamin, så är färska nässlor så ofta du kan. 
 
OBS!  Du ska dock vara försiktig om du har känsliga njurar, eftersom dom stimulerar njurarnas funktion och är vätskedrivande.
Nässlan är näringsrik och innehåller vitaminer och mineraler i överflöd: B-, C-vitamin och K-vitaminer, kalcium, magnesium, fosfor, kalium, järn, folsyra (B9), provitamin A och serotonin. 
Ett fantastiskt kosttillskott som vi alla borde ta vara på!! 
Om man tillagar den tillsammans med mjölk, bör den inte ätas igen, eftersom det bildas nitriter tillsammans med mjölk och som inte är nyttigt för oss, så är det också med rödbetor tillagat tillsammans med mjölk. Om man använder buljong och vatten förhindrar man detta och kan använda resterna som blir över.
 
Infusion: 2 msk torkad eller 4 msk färsk ört och 2,5 dl vatten,  koka upp och låt dra under lock i ca 20 minuter,  sila och förvara i glasflaskaor eller -burkar. 
 
Örtolja: Fyll en glasburk till hälften med torkade sönderhackade örter (ej färska de innehåller vatten och kan mögla). Häll i kallpressad olja, helst olivolja, se till så att den täcker växterna och fyll burken ändå upp. Låt stå med locket på inomhus och skaka burken försiktigt varje dag i två-tre veckor.
Sila bort växterna fyll oljan i glasburkar eller -flaskor, helst färgade, det skyddar växternas aktiva ämnen från att skadas av solljuset.  
Om du använder olivolja,  kan de förvaras i rumstemperatur, med raps- eller mandelolja bör de förvaras i kylskåp. 
 
Nässelolja är  bra att användas till hud,  hår och naglar. 
 
Lycka till och jag önskar dig en fin sommar 
Kram från LIA
Agent 68